Vi tilbyder akupunktur som primær behandling

Akupunktur er en unik og effektiv behandlingsmulighed

Vi tilbyder akupunktur som primær behandling eller som led i den fysioterapeutiske behandling. Akupunktur er en unik og effektiv behandlingsmulighed, da man kan komme​dybt ned i muskulaturen.

​Effekt

Forskningen bag akupunktur baseres på kroppens anatomi, fysioterapi og neurologi samt moderne smertevidenskab, det vil sige kinesisk eller andre alternative akupunkturmetoder anvendes ikke. Akupunkturnålene er meget tynde og man vil typisk ikke mærke nålen penetrere huden. Hvis musklen er sund og rask, er nålen smertefri. Hvis musklen derimod er supersensitiv og forkortet, vil man mærke en spændingsfornemmelse – som en muskelkrampe eller spjæt.

Dette er et typisk ubehag, som opstår, når musklen spænder omkring nålen. Klienten lærer hurtigt, at genkende og velkomme denne fornemmelse. De kalder det en ”god” eller positiv smerte, idet den hurtigt forsvinder og efterlader en god fornemmelse af frihed og afspændthed. Nålen er måske stadig i, men idet musklen er afspændt mærker du ikke mere. Det er vigtigt at du har denne fornemmelse for at opnå vedvarende lindring.

Vi anvender akupunktur til bl.a.

• ​​Spændingshovedpine
  • Kroniske smerter
  • ​​Lændesmerter med og uden udstråling
  • ​​Tennisalbue
  • ​​Smerter generelt

Frekvens

Behandlingen gentages ca. én gang ugentligt. Dette sker for at lade kroppen ”hele sig selv”. Antallet af behandlinger afhænger af forskellige faktorer såsom varighed og omfang af problemet, hvor meget arvæv der er, og hvor hurtigt kroppen er om at hele.

Bivirkninger

Som så mange andre behandlingsformer kan der også forekomme bivirkninger ved akupunktur fx kan der komme et blåt mærke efter nåleindstikket. Symptomer eller smerter vil kortvarigt kunne forstærkes, men dette er forbigående og forsvinder normalvis efter det første døgn. Mange vil opleve træthed efter en behandling, hvilket er ganske normalt. Det er vigtigt, at du efter akupunktur drikker vand, da kroppen udskiller affaldsstoffer.

Der opkræves særskilt betaling for ydelsen, da der ikke er tilskud fra sygesikringen.